Het derde bezoek: lekker zelf lezen

In mei of juni is alweer het derde en daarmee laatste bezoek voor Driemaal groep 3 Schrijverstournee. Dit keer ontmoeten de kinderen een schrijver van boeken die de kinderen (binnenkort) zelf kunnen lezen. 

Met taal tover je een hele wereld tevoorschijn. Verzonnen verhalen. Waargebeurde verhalen over kunst, over geschiedenis. Een boekje met informatie. Nu kinderen zelf kunnen lezen, kunnen ze zelf kiezen in welk onderwerp ze zich verdiepen. Wat voor boeken zijn er allemaal? En welke vinden de kinderen het leukst? 

De schrijvers vullen hun bezoek op hun eigen manier in, maar allebei zorgen ze er tijdens hun bezoek voor dat kinderen nieuwe boeken ontdekken en zin krijgen om leeskilometers te maken. Klik door voor hun opzet, titels en voorbereidingstips!

Het bezoek van Martine Letterie Het bezoek van Corien Oranje Het bezoek van Elisa van Spronsen

Goed voorbereid op het bezoek!

Begin een paar weken van tevoren met onderstaande tips en haal zoveel mogelijk uit het bezoek.

Onze tips voor de leesconsulent:  

  • Neem van tevoren contact op met de auteur en stem elkaars wensen en verwachtingen af. De contactgegevens van de schrijver staan op het contract.
  • Een handig hulpmiddel om de verzamelde tips en informatie door te geven aan de leerkrachten is Factsheet uit de Toolkit. Zo weten de leerkrachten waar ze aan toe zijn en kunnen ze aan de slag met de voorbereiding.
  • Bij deze zelf-leesboeken is het nóg belangrijker dat er boeken van de auteur in de klas zijn. Hierboven staat een lijst van geschikte boeken. 
  • Fijn als je met de leerkracht afstemt hoe het gaat met de voorbereiding. Het is helemaal ideaal als je de voorbereidingsles samen geeft.

Onze tips voor de leerkracht:

  • Lees voor! Dat klinkt gek omdat het om zelf-leesboeken gaat. Maar als je het begin van het boek voorleest, zijn de kinderen extra gemotiveerd om zelf verder te lezen. 
  • Gebruik een tip uit onze les “De eerste indruk” om de boeken te introduceren.
  • Het is belangrijk dat de kinderen van tevoren een boek - het liefst meerdere - van de auteur hebben gelezen, maar ze hoeven natuurlijk niet alle boeken te hebben gelezen. Fijn als de boeken nog een paar weken na het auteursbezoek in de klas mogen blijven, want dan zijn de kinderen extra nieuwsgierig.
  • Wat willen de kinderen weten van de schrijver? Onderzoek met de kinderen wie de schrijver is en bedenk samen welke vragen alleen de schrijver kan beantwoorden. Beide auteurs ruimen tijd in voor de vragen van de kinderen. 
  • We verwachten dat de docent en zo mogelijk ook de leesconsulent bij het bezoek aanwezig is. Want als leerkracht bent u van onschatbare waarde tijdens het schrijversbezoek.
  • In onze Toolkit staan nog meer voorbereidingstips!
     

Tip van Stichting Lezen:

Leesmotivatie is de drijfveer achter lezen. Omdat leerlingen iets willen weten of iets willen beleven, gaan ze lezen. Als je als leerkracht de leesmotivatie kunt aanwakkeren, heb je een wereld gewonnen. Lees hier de motivatietips van Stichting Lezen.