Het eerste bezoek: een illustrator

 

In november ontmoeten de kinderen voor het eerst iemand die boeken maakt: een prentenboekenmaker/illustrator. Waarom een illustrator? De meeste kinderen denken met plezier terug aan het voorlezen en plaatjes kijken in groep 1/2. Dat plezier houd je vast door te blijven voorlezen uit rijk geïllustreerde boeken.  

De beeldende kant van boeken staat centraal tijdens het bezoek. De kinderen leren dat boeken niet zomaar ontstaan, maar door iemand worden verzonnen en gemaakt. Zelf gaan ze actief aan de slag met een spelletje, teken- of verzinopdracht rondom een rijk geïllustreerd boek.  

De illustratoren vullen het bezoek op hun eigen manier in. Klik door voor hun opzet, titels en voorbereidingstips!

Het bezoek van Mylo Freeman Het bezoek van Lisa van Winsen Het bezoek van Natascha Stenvert Het bezoek van Liset Celie Het bezoek van Isabel van Duijne

Om meteen te regelen!

Hebben jullie al afspraken gemaakt hoe jullie met elkaar gaan samenwerken? Wie zorgt bijvoorbeeld voor de boeken? Geven de leerkrachten de voorbereidende lessen aan de leerlingen alleen, of helpt de leesconsulent of leescoördinator ze daarbij? 
We raden de coördinator/leesconsulent aan om al snel contact op te nemen met de illustrator. De contactgegevens staan op het contract. In onze Toolkit staat een checklist van onderwerpen die je kunt bespreken en doorgeven aan de leerkrachten. 

Dit kun je nu al opnemen in de jaarplanning: 

  • de bezoekdata + welke illustrator/schrijver komt
  • wanneer de boeken komen/weer terug moeten
  • wanneer de voorbereiding in de klassen start

Goed voorbereid op het bezoek!

Maak het bezoek groot en bijzonder voor de leerlingen. Als de kinderen weten wie op bezoek komt, kan de illustrator tijdens het bezoek meteen de diepte in. Begin een paar weken van tevoren met onderstaande tips en haal zoveel mogelijk uit het bezoek.  

Onze tips:  

  • Weten de kinderen hoe bijzonder het komende bezoek is? Vertel ze dat er een échte, beroemde schrijver/illustrator bij hen op bezoek en wie dat is. Bedenk samen hoe ze de schrijver op een bijzondere, feestelijke manier kunnen ontvangen, bijvoorbeeld door het lokaal van tevoren te versieren. Hang een paar weken voor het bezoek al een foto van de illustrator op, zodat de kinderen de illustrator straks echt herkennen.
  • Zet de boeken niet alleen op een tafel in de klas, maar introduceer ze ook echt bij de kinderen. Dat kan uiteraard door ze voor te lezen, maar er zijn meer leuke manieren voor. Zie de lestips in onze Toolkit. Over de gelezen boeken praten is ook heel waardevol. Liever creatief aan de slag rondom boeken? Ook daar hebben we tips voor! 
  • Geef de kinderen ook zelf de gelegenheid om door de boeken te bladeren. 
  • Kun je de voorbereiding inbedden in je onderwijs? Passen de boeken bijvoorbeeld bij je themaproject? Win-win!
  •  Betrek de ouders bij het bezoek. Misschien kunnen zij boeken lenen om voor te lezen. Er kan een brief worden gestuurd, zie de link naar de toolkit, maar het kan ook door posters op te hangen in de school. Vraag eventueel aan de illustrator of er een paar ouders bij het bezoek mogen zijn. 
  • We verwachten dat de docent en zo mogelijk ook de leesconsulent bij het bezoek aanwezig is. Wist je dat je als leerkracht van onschatbare waarde tijdens het bezoek? Je kunt bijvoorbeeld de kinderen stimuleren om hun vragen te stellen aan de auteur. 
  • Laat de boeken gerust nog een paar weken in de klas na het bezoek. Ervaring leert dat de kinderen dan extra nieuwsgierig zijn naar de boeken. Hier vind je nog meer tips om het leesvuur na het bezoek brandend te houden. 
  • Vergeet vooral niet om hierboven te klikken op de button van de illustrator die bij jouw op bezoek komt. Hier staan soms ook nog voorbereidingstips.
  • Heb jij nu al zin in het bezoek van de illustrator? Mooi! Jouw enthousiasme steekt de kinderen ook aan. 

Tip van stichting Lezen:

‘Lezers maken lezers’, aldus de bekende auteur en leesbevorderaar Aidan Chambers. Leerkrachten die zelf (kinder)boeken lezen en hun leerlingen enthousiasmeren voor boeken hebben een wereld gewonnen. Hoe en waarom lees je interactief voor? Lees hier de voorleestips van stichting Lezen.

Heel veel plezier met het schrijversbezoek!

Heb je nog vragen of tips? Mail Jennifer Hofstede, projectleider van Driemaal groep 3 Schrijverstournee.