Het tweede bezoek: een schrijver van voorleesboeken

 

In februari of maart is alweer het tweede bezoek voor Driemaal groep 3 Schrijverstounee. Dit keer ontmoeten de kinderen een schrijver van fijne voorleesboeken. Boeken die de kinderen nog niet zelf kunnen lezen maar die ze wel prachtig, interessant en/of grappig vinden als ze voorgelezen worden.

De schrijvers proberen tijdens hun bezoek elk op hun eigen manier de leerlingen nieuwsgierig te maken naar een boek dat de groep nog niet kent. Bovendien horen de leerlingen iets over een boek dat ze gelezen hebben, waardoor ze het beter gaan begrijpen. Is er nog tijd over? Dan laat de schrijver de kinderen misschien wel ervaren hoe je een verhaal of gedicht verzint. Klik door voor hun opzet, titels en voorbereidingstips!

Het bezoek van Anke Kranendonk Het bezoek van Rian Visser Het bezoek van Catharina Valckx Het bezoek van Mathilde Stein

Goed voorbereid op het bezoek!

Begin een paar weken van tevoren met onderstaande tips en haal zoveel mogelijk uit het bezoek. 

Onze tips voor de leesconsulent:  

  • Neem van tevoren contact op met de auteur en stem elkaars wensen en verwachtingen af. De contactgegevens van de schrijver staan op het contract.
  • Een handig hulpmiddel om de verzamelde tips en informatie door te geven aan de leerkrachten is Factsheet uit de Toolkit. Zo weten de leerkrachten waar ze aan toe zijn en kunnen ze aan de slag met de voorbereiding.
  • Zorg voor zoveel mogelijk boeken van de auteur in de klassen. Zie hierboven voor de boeken die de kinderen tevoren kunnen lezen – en welke juist niet omdat de schrijver tijdens het bezoek met dat boek aan de slag gaat. Tip: na het bezoek zijn de kinderen vaak nog nieuwsgieriger, dus is het handig als de boeken na het bezoek nog een tijd in de klas kunnen blijven. U kunt dan ook de boeken geven die van tevoren niet gelezen mogen worden. 
  • Fijn als u met de leerkracht afstemt hoe het gaat met de voorbereiding. Het is helemaal ideaal als u de voorbereidingsles samen geeft.
  • In onze Toolkit vindt u nog meer voorbereidingstips!

Onze tips voor de leerkracht:

  • Lees voor! Deze boeken zijn wat langer dan de prentenboeken van het eerste bezoek, dus je kunt dit het beste over een paar dagen of weken verspreiden. 
  • Is er een luisterboek beschikbaar (zie hierboven)? Dan kun je ook het begin voorlezen en de kinderen zelf verder laten lezen, terwijl ze bladeren/“meelezen” in het boek. 
  • Beseffen de kinderen hoe bijzonder het is dat er een échte schrijver bij hen op bezoek komt? Onderzoek met de kinderen wie de schrijver is en bedenk samen hoe jullie hem op een bijzondere manier kunnen ontvangen, liefst passend bij de boeken. 
  • Meer (creatieve) voorbereidingstips vind je in onze Toolkit. Versier het lokaal (of in overleg met de leesconsulent de bibliotheekruimte) met de resultaten van de creatieve tips, dan voelt de schrijver zich extra welkom. 
  • We verwachten dat de docent en zo mogelijk ook de leesconsulent bij het bezoek aanwezig is. Als leerkracht bent u van onschatbare waarde tijdens het schrijversbezoek. Hoe? Door bijvoorbeeld de kinderen te stimuleren om hun vragen te stellen aan de auteur.

Tip van stichting Lezen:

‘Lezers maken lezers’, aldus de bekende auteur en leesbevorderaar Aidan Chambers. Leerkrachten die zelf (kinder)boeken lezen en hun leerlingen enthousiasmeren voor boeken hebben een wereld gewonnen. Hoe en waarom lees je interactief voor? Lees hier de voorleestips van stichting Lezen.