Scholen - Basisonderwijs - Kennis en Inspiratie 14-02-2022 | Door Redactie

Vijf tips voor een online schrijversbezoek in de klas (PO)

Vijf tips voor een online schrijversbezoek in de klas (PO)

Kan een schrijver of illustrator niet langkomen op school? Een online bezoek is anders, maar zeker net zo leuk! Vijf tips en veel inspiratie om er een succesvol online schrijversbezoek van te maken. Wil je ook een schrijver of illustrator (online) in de klas? Een schrijversbezoek regel je eenvoudig via De Schrijverscentrale. Liever persoonlijk advies? Neem contact met ons op. 

Boek een schrijver >

1. Voorbereiding 

  • Zorg dat de verbinding goed werkt. De organisator nodigt de auteur van tevoren uit via een videotool naar keuze. Neem de week voorafgaand aan het bezoek kort de tijd om samen de verbinding te testen, dat kost weinig tijd en voorkomt problemen als de kinderen zitten te wachten. 
  • Positioneer de webcam van de klas zo dat zo veel mogelijk kinderen in beeld zijn. Laat de kinderen naar de camera of laptop toe komen als ze een vraag willen stellen of loop met de laptop door de klas om het kind dat de vraag stelt in beeld te brengen. Zorg voor genoeg (dag)licht zodat zowel de leerlingen als de auteur goed zichtbaar zijn.  
  • Laat het geluid via de luidsprekers lopen en niet via de laptop, zodat alle kinderen de auteur kunnen verstaan. Zorg voor zo min mogelijk achtergrondgeluid en mute de klas als de schrijver spreekt zodat de schrijver goed verstaanbaar blijft.  

Selma Noort was digitaal op bezoek op OBS Nicolaas Beets en verzon een leuke oplossing om toch interactie met de klas te hebben: "Als ik praat kan ik niet horen wat er in de klas wordt gezegd. Ik had een kind vooraan in de klas aangewezen die naar mij moest zwaaien als er tijdens mijn verhaal een vraag of opmerking was.”  

Maranke Rinck pakte dat anders aan: “Jonge kinderen willen vaak allemaal antwoord geven. Ik stel een vraag en laat de kinderen een bordje met antwoord omhoog houden. Via het scherm kan ik daar best wat van lezen en de kinderen hebben het gevoel dat ze allemaal antwoord hebben gegeven.” 

2. Kies de juist vorm voor jouw leerlingen 

In de kleutergroep waar Mylo Freeman op het scherm verscheen hadden de kinderen net wat te eten en drinken gepakt. De schrijfster las voor en toonde platen uit haar boek. Omdat de spanningsboog niet zo groot is bij deze leeftijd, liet ze de leerkracht halverwege haar bezoek een vooraf opgenomen filmpje afspelen waarin ze haar werkkamer liet zien. Hierna startte ze de livestream weer en mochten de kinderen vragen stellen.  

Maranke Rinck zorgt ook voor veel visueel materiaal: “Kinderen vinden het leuk als er veel te zien is. Tijdens een digitaal bezoek hou ik printjes en voorwerpen voor mijn camera, zo kan ik wat laten zien zonder dat ik me druk hoef te maken dat de techniek niet werkt.” 

Bij bovenbouw groepen waar kinderen gewend zijn om zelfstandig te werken, kan het ook leuk zijn de leerlingen in kleine groepjes in gesprek te laten gaan met de schrijver of illustrator. Een groepje van bijvoorbeeld vier kinderen gaat via de laptop persoonlijk in gesprek met de schrijver. De rest van de klas werkt ondertussen aan een opdracht die samenhangt met het werk van de auteur. Nadat alle leerlingen de schrijver hebben gesproken, sluit de auteur het bezoek klassikaal af. Kinderen zijn inmiddels zo gewend om te praten via de computer dat het aanvoelt als een gewoon gesprek.  

3. Laat de leerlingen zelf aan de gang gaan 

Selma Noort maakte voor haar bezoek aan de bovenbouw een werkblad bij De zee komt door de brievenbus “De juf had alles gekopieerd en uitgedeeld voor mijn bezoek begon. De leerlingen mochten een spannend fragment afschrijven.” Ilse Bollen, leerkracht op OBS Nicolaas Beets was laaiend enthousiast: “De kinderen waren driekwartier lang volledig betrokken, het was prachtig om te zien. Ze zijn nu nog bezig met de tweede opdracht op het werkblad en je ziet het enthousiasme en de nauwkeurigheid waarmee er aan gewerkt wordt.” 

“De kinderen waren driekwartier lang volledig betrokken”

Ook Maranke Rinck bereidt een actief gedeelte voor. “Als ik in de klas kom met Tangramkat mail ik van tevoren werkbladen met tangramstukjes. Bij het begin van mijn bezoek ligt dat netjes klaar met scharen en stiften. Het is heel prettig om een flink actief gedeelte in te bouwen zodat je niet alleen maar aan het praten bent. Laat ze maar tien minuutjes iets maken, dan kunnen ze dat daarna aan je laten zien. Een schrijver in de klas is spannend, als ze dan zelf aan de gang mogen, voel je de rust in de klas komen.”  

Lizzy van Pelt heeft dichtworkshops gegeven aan bovenbouwleerlingen van een basisschool in Oudendijk. “Ik had in een gedicht woorden weggestreept en de kinderen mochten hun eigen woorden verzinnen, we maakten een woordweb en aan de hand daarvan een gedicht. Ik begin altijd met het losmaken van de hersencelletjes met de echoput. Ik roep een woord en de klas is mijn echoput en roept de echo terug. Dat ging hartstikke goed digitaal. Geen uur is hetzelfde, er gebeurt altijd wel iets anders in de klas.” 

4. Rol van de leerkracht 

Het is altijd belangrijk dat de docent of leerkracht bij een schrijversbezoek aanwezig is, maar digitaal is hij/zij echt onmisbaar om leerlingen de beurt te geven, vragen te herhalen en leerlingen in beeld te brengen. “De docent moet eigenlijk gastheer of -vrouw zijn want ik kan niet in directe interactie met de hele klas”, vertelt Selma Noort.  

Ook tijdens de workshops van Lizzy van Pelt was de leerkracht onmisbaar: “Ik vroeg bijvoorbeeld: Juf, wilt u deze kinderen op een rijtje zetten want ik heb zeven woorden nodig voor een gedicht.” 

5.  Extraatje 

Omdat de schrijver of illustrator niet zelf in de klas is, kan het soms leuk zijn om een extraatje in de klas te hebben, maar dit hoeft natuurlijk niet.  

Maranke Rinck vertelt: “Bij een online bezoek is het wel erg leuk om een verrassing te hebben. Sommige scholen halen voor Bob Popcorn een popcornmachine in de klas waardoor het echt super feestelijk wordt, maar ik vind het ook heel leuk als de leerkracht een zak popcorn voor de kinderen haalt. Dan mogen ze zelf een popcornbakje versieren wat daarna gevuld wordt.” 
Lizzy van Pelt heeft tijdens haar workshops met de kinderen gedichten geschreven. “Aan het eind van de les gaf ik nog de opdracht mee om een boekomslag te maken bij het eigen gedicht. Alle omslagen worden later geëxposeerd in de bibliotheek.” 
Ook Selma Noort had een extraatje tijdens haar laatste online bezoek. De klas mag de mooiste drie zelfgeschreven verhalen aan haar mailen. 

Bekijk ook: